Få barn att somna

Barn som soverAlla föräldrar känner till hur svårt det kan vara att få barn att somna, framförallt spädbarn. Det finns också nästan lika många tips och tricks för att få barnen att sova som det finns föräldrar. Det skiljer sig förstås från barn till barn vad som får dem att somna också.

Här finns ett urval av populära tips som fungerat för vissa föräldrar i alla fall. Därtill finns tips på saker du ska undvika! Tipsa gärna i kommentarsfältet om hur du gör för att få just dina barn att somna.

Hur mycket sover barn?

Även om det finns genomsnittliga siffror på hur mycket barn sover så kan det förstås aldrig översättas rakt av hur mycket just ditt barn bör sova. Detta är dock genomsnittliga siffror på hur mycket barn generellt sover i olika åldrar:

  • 6 månader: Oftast 14–16 timmar per dygn.
  • 1–3 år: Ungefär 12–13 timmar per dygn.
  • 3–6 år: Det skiljer sig mycket, men cirka 10–12 timmar per dygn.
  • 6–12 år: Genomsnittligt 9–11 timmar per dygn.
  • Tonåringar behöver 8–9 timmars sömn, men många sover för lite.

Siffrorna kommer från boken “Sömnens betydelse för hälsa och arbete” som beskrivs närmare i avsnittet om Böcker om sömn och sömnproblem.

Om barn och sömnproblem

Om ditt barn inte sover så mycket behöver inte det vara onormalt. Det är mycket vanligt att barn har sömnproblem under en kortare eller längre tid under sin barndom, så många som en fjärdedel enligt sömnforskare. Dessa problem kan man oftast lösa med bra kvällsrutiner och andra knep, som vi bland annat skriver om här på SömnUpplysningen.

På kort sikt påverkas barnets minnesförmåga, koncentrationsförmåga och inlärningsförmåga av för lite sömn. Barn som sover för lite kan också bli rastlösa, lättirriterade och ledsna – precis som vuxna.

Det är när dessa sömnproblem blir alltför långvariga, påverkar koncentration med mera på dagarna – både hos barnet och föräldrar – som man bör söka hjälp. Sömnproblem hos barn är ju nära knutet till sömnrelaterade problem hos föräldrarna, vilket gör att ett barn med sömnproblem påverkar hela familjen. Därtill kan långvariga sömnproblem påverka barnets utveckling negativt. Det är bland annat viktigt för tillväxten och sömnproblem från barndomen kan ge psykisk ohälsa senare i livet, enligt viss forskning, men det är inte helt klarlagt.

Vanliga sömnstörningar hos barn

Mardrömmar – Mardrömmar inträffar oftast sent på natten precis innan uppvaknandet då man drömmer som mest. Barnet blir då klarvaket och minns ofta drömmen. Det är då viktigt att man tröstar barnet och visar att det inte är på riktigt så att barnet tryggt kan somna om.

Nattskräck – Nattskräck är en företeelse som inträffar hos barn mellan 3-6 år och drabbar ungefär 5 % av barn. Det kan tolkas som mardrömmar av föräldrar men är annorlunda. Det inträffar oftast i början av natten och barnet blir aldrig klarvaket. Nattskräck är ofta förknippat med stor stress och skräck hos barnet.

Till skillnad från mardrömmar bör man inte försöka trösta barnet, eller väcka det, då attacken kan bli värre. Det är istället bättre att vänta ut nattskräcken och se om barnet vaknar helt eller somnar om. Till skillnad från mardrömmar brukar barn inte heller minnas nattskräck.

Gå i sömnen – Det är relativt vanligt att barn går i sömnen, ungefär 15 % av barnen går i sömnen och det sker oftast mellan 4 och 12 år. När man går i sömnen sover man verkligen, men har viss uppfattning om omvärlden som gör att man kan undvika objekt, gå i trappor med mera.

Det mest lämpliga sättet att hantera ett barn som går i sömnen är att försöka leda det tillbaka till sängen. Det är inte farligt att väcka ett barn som går i sömnen, men kan upplevas som obehagligt av barnet.

Generella tips

Det är viktigt att komma ihåg att periodvisa sömnproblem hos barn är mycket vanligt och i grunden inte är något att oroa sig för, de går oftast över av sig själv efter ett tag. Det är framförallt om sömnproblemen håller i sig över en längre tid som man bör kontakta en läkare för att se om problemen grundar sig i psykiska eller fysiska orsaker.

Dagens moderna livstil kan ibland ha inverkan på vårt sömnmönster och gör att vi och våra barn kan ha svårt att somna. Det gäller att bryta vissa av dessa mönster, framförallt om ens barn har svårt att somna.

Ett huvudtips är att se till att barnet får mycket solljus under dagarna, det har visat sig ge goda effekter för en välanpassad dygnsrytm. Fortsättningsvis är det viktigt att man ser till att varvar ner den sista timmen innan sänggåendet, se inte på TV, spela inte datorspel eller uppjagande lekar. Se också till att belysningen är nedsläckt och mysig. Se den sista timmen som förberedelser för natten.

Nu är detta förstås lättare sagt än gjort, att försöka slita 10-åringen från datorn eller TV:n när han eller hon “bara vill spela en bana till” kan vara nog så svårt. Försök i såna fall att avbryta lite tidigare än planerat och för in en aktivitet som innebär mer tyst och lugn, till exempel sitta och prata lite om dagen i soffan i lugn ton.

Varför vill inte barnet gå och lägga sig?

Det är vanligt, framförallt i åldern 3 till 4 år (trotsåldern) att barnet inte vill gå och lägga sig, helt enkelt för att de lärt sig argumentera och det finns ju roligare saker att göra än att gå och sova, framförallt när man leker.

Man ska dock inte glömma att det kan finnas en annan underliggande anledning till att barnen inte vill gå och lägga sig. Barn mellan 2 till 6 år kan till exempel vara rädda för monster och annat obehagligt de hört om i sagor med mera. För lite äldre barn 7 till 9 år kan sänggåendet vara ett tillfälle för oro kring lite “större” frågor som döden, naturkatastrofer, föräldrarnas förhållande med mera.

Tonåringar som inte vill gå och lägga sig väljer ju oftast själva att vara vakna. Det kan vara för att natten är den tiden på dygnet de värderar mest helt enkelt men de har, liksom vuxna, också lätt att fastna framför dator och TV med mera och glömma bort att gå och lägga sig.

Oavsett vilken anledning det är som gör att ditt barn inte vill gå och lägga sig är det viktigt att du pratar med ett barn om det konsekvent går och lägger sig för sent. Vad är grundorsaken? Är det bara trots eller ligger något annat bakom?

Femminutersmetoden

Femminutersmetoden är en metod som ofta nämns i samband med att få barn att somna. Dengår ut på att man låter ett barn som inte kan somna, och som skriker och gråter, vara i femminutersperioder. Vart femte minut går man sedan in till barnet och tröstar och visar att barnet inte har något att oroa sig för.

Tanken bakom denna teknik är att barnet ska vänja sig vid att somna själv men ändå känna sig tryggt då barnet vet att mamma och/eller pappa alltid finns där och regelbundet kommer in. Denna visshet är tänkt att skapa en trygghet som ska göra att barnet kan somna själv.

Svårigheten med tekniken är att många föräldrar har väldigt svårt att låta sitt barn skrika och gråta, då det är mentalt mycket påfrestande. Det är också svårt att sia om hur det påverkar barnet långsiktigt. Metoden är kontroversiell och har starka motståndare.

Äldre barn som ska sova borta

I en intressant artikel från DN (2010-02-19) skriver DN om hur en mamma fick sin son i 11-årsåldern att somna, framförallt när han sov borta. Sonen hade även stora problem med att somna hemma. Mamman fick varje kväll hålla sonen i handen för att han skulle känna sig trygg nog att somna, vilket i längden var ohållbart och framförallt ohållbart när han skulle sova borta.

Det mamman gjorde var att använda sig av en “sovsten”. Hon hämtade en fin, len sten från stranden som hon sen använde vid sänggåendet. Först värmde hon upp stenen med sina händer och gav över till sonen istället för handen. Det fungerade väl och med hjälp av stenen och en stegvis invänjningsprocess där sonen fick sova först hos trygga personer i omgivningen (moster) och sedan till lite svårare försök (fastern han inte kände så väl, som bodde på annan ort), så lyckades sonen till slut lära sig att somna tryggt själv både när han sov hemma och borta.

 

Foto: Dynamite Imagery / freedigitalphotos.net

23 Responses to Få barn att somna

  1. Lina says:

    Hej! Vår dotter som är fem år vägrar att somna själv på kvällarna. För att hon ska sova måste vi ligga bredvid henne, vilket gör att jag även vi somnar och känns ohållbart, men om vi inte gör det blir hon orolig, ledsen och går efter oss om vi lämnar rummet. Annars börjar hon leka med något, ta fram saker, springer och hämtar olika saker. Vi vet inte riktigt vad vi ska ta oss till!

  2. Elisabeth Hellström says:

    Hejsan!
    Mitt barnbarn som är 10 mån har svårt att somna, far omkring i sängen något förskräckligt. Han är annars en glad kille.

    Tacksam för svar

  3. JR says:

    Banan kan fungera, innehåller kalium. Lindrar benkli och växtvärk.

    Tror man magprobplem är akupunktur strålande. Vår andra son fick det efter att han också uppvisade koliktendens. Resultatet kom efter 3 sessioner. Sover hela natten nästan jämt. Han dricker också tillskottsnäring några ggr per vecka som vitaminboost.

    //Far till 2 – 20 och 8 mån

  4. Therese says:

    Har en 3 åring han har bara sovit 22-06 sedan han föddes!! Började sova middag när han var 1,5år. Haft nattskräck sedan 3 veckors ålder. Vi har provat ALLT , varit konsekventa samma rutiner varje dag . Det har inte hjälpt!! Så jag tror helt enkelt att barn är olika. Man får bara testa och hoppas på att hitta det som fungerar!!

    • Fritte says:

      Kan vara oroligt barn, tex med diagnos såsom Asperg eller ADHD. Men det vet man först senare. Oroliga barn har svårare att lugna sig och somna.

  5. Anja tornbo says:

    Hej Elin och Jessica!
    Jag har det precis som ni, har en liten tjej som är snart ett och hon vaknar varje till varannan timme hela natten. Det har nästan blivit värre sista månaderna tycker jag…usch Elin du skrev att det pågick i år för er andra son, hur gamal var han när han började sova bättre? Har ni några nya tips?

    Anja

  6. Elin says:

    Vårt barn är dryga året och har aldrig sovit en natt. Han har alltid somnat i sin egen säng, mätt och nöjd med rutiner och allt det där. Sedan vaknar han ungefär var 40:e minut hela natten. Det verkar vara något slags kryp i benen på honom. Vår andra son hade likadant och det pågick i år. Vi har provat:
    -Fem minuters-metoden och liknande
    -Sluta med napp
    -Omega 3
    -Massage
    -Sova i vår säng
    Vi har provat allt i ganska långa perioder för att inte byta för mycket.

    Inget funkar! Idéer..?

    • Jessica says:

      Elin! Läste ditt inlägg här .. Och vi har det ungefär likadant! Du skrev ditt inlägg i augusti, hur är det med sömnen nu? Jag har inga tips till dej tyvärr.. Mer än att vi satte på tyst klassisk musik hela natten… Och han sover lite längre perioder..
      Har du några nya tips? Tack
      Jessica

  7. Theres says:

    Sen ska man inte lyssnas på allt som sägs på BVC eller andra. Tex endel säger att ammar man inte sina barn så är det farligt?! Även det är ju svammel! Jag har haft världens bästa barnmorska så när jag varit tvungen börja varva med amma och ersättning efter 7månader sagt att, huvudsaken dom fått dom första dropparna av mig. Hellre mätta och nöjda barn. Tror även att det hjälpt till att mina barn sovit bättre på natten och somnat om bättre, för dom har blivit mätta och nöjda. Hållet sig längre på det! Tycker synd om dom som håller på och tjorvar med det en lång tid!man känner sig lite otillräcklig när det är första barnet. Men det går över. Man är lika bra mamma för det 🙂

  8. Theres says:

    Våra barn har från första början när man kommit hem från BB sovit i sin egen säng. Vilket ger dom även en trygghet och trygga i sig. När dom varit väldigt små alltid kommit upp och ätit sen somnat brevid en i säng och sen lyft över dom i sin säng. När dom varit i ålder 5-6månader alltid lagt dom samma tid varje kväll oavsett vi varit hemma eller hos någon annan. Fått en rutin på de, som jag tycker är A och O med sovandet. Och få har pojken även haft kolik tills 8månader. En trygghet för dom! När dom sen vaknat gett dom mat när dom legat i sin säng, samtidigt som jag gosar och strykit på dom. Och om dom vaknat och drömt fått komma upp i famnen vid sängen inte tänt någon lampa utan bara att dom fått känna lite närhet och trygghet! Med dottern fick vi vid 1,1,5 års ålder köra lite 5min tekniken. Vilket funkade jätte bra, tog inte upp henne fr sängen utan visade att man fanns där. Tar man upp så backar man ju bara upp i att visa att deras säng är otrygg o hemsk. Flickan är idag 3,5år och pojken 1,5år. Dom sover som änglar! Och är allt annat än otrygga i sina sängar. Ibland busas drycken stund innan pojken nöjt somnar i sängen. Ibland kan de bli lite gråt så man får gå och lägga ner han och säga godnatt eller bara lägga ner och gå, visa att man är där! Barn tar absolut ingen skada av att få gråta ibland. Finns väl inga barn som inte gråter el trotsar när det gäller att gå och sova ibland. Tycker det är så många som gör allt till såna stora problem, gör allt mera komplicerat än det behöver vara. Tex inte ta striden att lägga sina barn, låter barnen bestämma och få som dom vill. Och lär sig det då. Barn mår bäst av lite rutiner. Dom blir mer trygga i det. Dom är små och kan/vet inte vad som är rätt/fel och bäst för dom. Vi har världens gosigaste,mysiga ungar. Som får all närhet och mys och som älskar det.vi har haft mys varje morgon och kväll. Har absolut inte tagit “skada” är ju bara svammel. Dalta är det många som gör idag. Och därav hamnar i vissa jobbiga situationer med sömnen. Sen finns det absolut undantag, men det är även vi som föräldrar som styr. Få en kvälls rutin och lägg samma tid. Om det så tar flera veckor, så gör samma sak varje kväll. Tids nog går det!

    • Sarah says:

      There: Alla barn är ju olika. Kommentarer såsom att folk “gör allt till såna stora problem, gör allt mera komplicerat än det behöver vara” avslöjar att du inte har några insikter om barns olikheter. Du har helt enkelt haft tur vad gäller dina barns sömn. Samma rutiner behöver inte betyda samma resultat/sömn hos ett annat barn. Det handlar om att hitta vad som funkar för det individuella barnet. Och när ingenting alls funkar så handlar det istället om att försöka acceptera att det är så det är just nu; att barnet HAR svårt att somna. För så ser verkligheten inte sällan ut. Lyckligtvis brukar det bli bättre med tiden. Så när det är som mest jobbigt får man försöka komma ihåg det.

    • Karin says:

      Det ni har gjort är att tvinga barnen att resignera, ge upp. De har “lärt sig” att de inte får mer än vad de får. Det är en lätt form av barnmisshandel. De lär sig att stänga av sig själva. Det naturligaste och skälvklaraste för barn är att sova med sina föräldrar. Det ger dem att mycket starkt välbefinnande, förutom känslomässigt även hormonellt/kemiskt i kroppen. Det ger också starkt immunförsvar. Vidare ger det stark självkänsla, stark integritet och i framtiden, som vuxna, en välfungerande sexualitet.

      Vår dotter har aldrig haft egen säng. Hon är 1,5. Mina bonusbarn har sovit med föräldrar till 6-7 års ålder. Det är vad barn behöver. Mycket kroppskontakt. Inte bara på morgonen och kvällen och framförallt visar de själva vad de behöver.

  9. Camilla says:

    Hej farmor! Förstår att det känns jobbigt för dig att bara kunna se på. Det ni skulle försöka, vilket ni kanske redan gjort är att du kunde ta treåringen hos dig någon natt. Jag förstår om det inte går men tror att det är den bästa hjälp de kan få. Då kan föräldrarna hjälpas åt med den lille. Jag är försiktig med förslaget då jag vet att det är lättare sagt än gjort. Vår son var precis likadan när han var liten. Man blir som du skriver nästan som apatisk. Eftersom man är helt slut finns inte så mycket ork. Vår son var precis som den lille, sen vaknade han en gång i timmen tills han var två år gammal. Han älskar sin mormor över allt annat men ville inte sova där själv utan mig förrän han nästan var fyra år. Därav mitt ödmjuka förslag. Själv tyckte jag också det var jobbigt att låta honom sova borta när jag visste att inte ens vi kunde hålla honom lugn om nätterna. Vår son började sova bättre efter två års ålder. Vid två års ålder konstaterades det också att han var allergisk mot komjölk, vilket gjorde att han fick ont i magen. Om det hade något samband med hans dåliga nattsömn har jag ingen som helst aning om. Vill bara informera utifall att. Hur som helst tror jag att den bästa (om det är möjligt) hjälp föräldrarna kan få är om de åtminstone kan få nattlig hjälp med treåringen. Håll ut. Förhoppningen är stor om att det blir bättre. Många lyckönskningar!

  10. Farmor says:

    jag är ju bara farmor men när man står bredvid o ser hur fruktansvärt jobbigt mina kära har det med sina barn så…jaa vad ska man ta sej till!? Den lille 6 mån. Har inte sovit nån natt hittills. Sover max en Tim. Vaknar o gnyr/gråter, vaken nån timme, somnar 15 min. Vaknar gråter,vaken en timme,sover 30 min.osv. Samma med treåringen. Föräldrarna är så slut så de är snudd på apatiska….hjälp!

  11. mn says:

    5 minuters grejen är fruktansvärd!! Och den ska man absolut inte använda på sitt barn!! Varför ska barnet känna sig hjälplös och osynlig? Han eller hon gråter av en anledning, kallar… Nä,, närhet närhet och tröst… I sinom tid lär sig barnet somna om själv. De går igenom oerhört mkt de första 3 åren så ha tålamod! Vår sover som en ängel, och vi har alltid varit närvarande och tröstande. Och hon är en extremt glad bebis. Det

  12. Josefin says:

    Hej!
    Ni tar upp femminuters metoden som ett sätt att få barn att somna. Vet ni att BVC numera avråder från att använda sig av den metoden? Den är förlegad och eventuellt skadlig för barn. Ni skriver att föräldrar kan ha svårt att låta barnet skrika men är det inte svårast för barnet att inte få någon respons på det enda kommunikationsmedlet små barn har?
    Det finns mycket humanare och kreativa sätt att få barn att somna på nuförtiden. Ett ett exempel är boken “Sömn utan gråt”. Läs den!

  13. Anna says:

    Hej!
    Jag undrar om någon kan tipsa om någon foskning/böcker/artiklar som har med barn och sömnmedel att göra?

    Ni får jättegärna maila mig på annaedwardt@hotmail.se

    Tusen tack på förhand!

  14. Mikael says:

    Jag gjorde en iphone app för 3 år sen som jag använt flitigt till mina två barn. Nu har jag lagt ut den på app store o den är gratis. Appen spelar lugnande som får barnet att slappna av. Tidigare fick jag stå vid kranen med vatten rinnande för att min son skulle slappna av och somna. Hoppas den hjälper något 🙂

  15. Jenny says:

    Ett nybadat nymatat barn somnar ofta gott 🙂 sätt på en dvd, lägga sig bredvid, en frisk promenad innan sovdags gör även barn nöjda å trötta 🙂 låt dem somna i ditt knä el bredvid dig i soffan, vissa tycker varm mjölk funkar, svalt sovrum och varmt täcke istället 🙂 ja listan är lång =)

  16. Regina says:

    Man lägger barnet tätt intill sig, mätt i magen med torr blöja, drar täcket lagom högt, njuter och sjunger lite svagt tills barnet sover…strax därefter gör man detsamma.
    Tiden med småbarn rusar….sen blir vi gamla så länge! Vh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *