Avslappningsövningar

AvslappningDessa övningar kommer från en mycket läsvärd bok som heter “Har du sovit gott?” av Ea Suzanne Akasha och Anne-Marie Olsen. I boken, som diskuterar sömnlöshet i allmänhet, tipsas om följande avslappningsövningar.

Andra böcker relaterade till sömnproblem hittar du i avsnittet om Böcker om sömnproblem och dess botemedel.

Räkna ner

En klassisk tanke som finns inom många tekniker där man ska somna är att få kroppen att slappna av. Genom att låta alla ens muskler slappna av kan man låta andningen dränera kroppen på stress.

I denna övning ska du:

  • Lägga dig ner på rygg eller sida eller sätta dig skönt i en skön fåtölj. Ta djupa andetag genom näsan.
  • Fokusera på andningen, för varje andetag låter du spänning försvinna ur kroppen.
  • Fortsätt andas ut och följ andningen medan du tyst räknar för varje utandning. Räkna baklänges från 10 till 0 tills du somnar.

Byt kanal

En annan övning från Akasha och Olsens bok är att “byta kanal”. Det är en övning som är speciellt effektiv om du inte kan somna på grund av jobbiga tankar som stressar dig. I denna övning ska du föreställa dig att ditt sinne är en TV. Varje gång du får en tanke du inte trivs med föreställer du dig att du byter kanal. Föreställ dig vad du vill “titta på”.

Skriv och sudda

Ett alternativ till att räkna får är att föreställa dig en jättelik svart tavla. Tänk dig sedan att du skriver på tavlan med stora siffror, säg en meter höga.

Skriv talet 100 på tavlan, stort och långsamt. Sedan suddar du ut talet bakifrån och blir lite mer avslappnad. Sedan skriver du 99 och suddar ut, du blir lite mer avslappnad. Fortsätt så, du kommer somna innan du når 0.

Regissera om

Någonting som kan påverka sömnen negativt och få en att få svårt är somna är konflikter. Ett annat kreativt förslag från boken är att låtsas regissera om konflikten och genom att justera händelseförloppet kan du få det att kännas bättre.

Tänk dig konflikten som en film eller pjäs och hur du ändrar manus eller regi på filmen. Klipp bort oönskade “scener” och ge filmen ett bättre slut. Fortsätt så tills du gjort din egen “directors cut” på filmen som du är nöjd med.

Om boken

Har du sovit gott bokomslagI boken får du mycket annan information och tips, tex:

  • Vad sker när vi sover
  • Stress och sömnlöshet
  • Dygnsrytmen och din biologiska klocka
  • Hur avdramatiserar man sömnproblemet
  • Avspänningsövningar
  • Sömndagbok

“Har du sovit gott?” av Ea Suzanne Akasha och Anne-Marie Olsen ges ut av Prisma och kan köpas på till exempel Bokus.com för 154 kr. Du kan, som sagt, hitta fler böcker om sömnproblem här.

6 Responses to Avslappningsövningar

  1. Anonym says:

    Jag tycker att den första övningen var bäst för att man blir verkligen avslappnad och man känner även att man blir tröttare och tröttare för varje andetag man tar. Jätte bra nu när jag har semester och ska iväg med familjen och inte gillar att sova borta.

  2. NoraX4 says:

    Jag kan aldrig somna typ önskar jag kunde göra det ligger vaken och tänker på allt möjligt har testat alla ingen funkar

  3. Angelica says:

    Hej! Jag tycker att det bösta avslappningstipset var den första, det hjälpte verkligen så tack så hemskt mycket!❤️

  4. Anonym says:

    Jag vart jätte avslappnad av den första avslappningsövningen!!

    Jag var precis på väg att somna av den övningen när jag märkte att pappa satt i mitt rum. Jag ville berätta om övningen och efter det vart jag pigg igen…

    GODNATT (:

  5. Anonym says:

    Ligger i sängen och grubblar över varför det tog slut mellan mig och exet, hur kommer jag orka med jobbet imorgon..

    Det som kommer att få mig och somna nu när jag tänker på det är att det finns en ny tjej på jobbet och när jag jobbar med henne så är allt prima, omvandla allt till positivt. Se allt från den ljusa sidan så kommer allt att gå prima ska du se!

    Godnatt 🙂

  6. Jolanda says:

    Hej, tack för dessa bra tipsen. Hoppas att de funkar för jag har ett krav nu när skolan börjar, att sova minst 8 timmar per natt. Vilket blir till 6 timmar av att jag inte kan somna så lätt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *