Tupplurens hälsoeffekter

Att ta en tupplur någon gång under dagen är kanske en företeelse som många förknippar med småbarn och äldre människor. Men faktum är att betydligt fler skulle kunna ha nytta av en tupplur, speciellt de personer som tenderar att sova för lite under natten. Självklart är det viktigast att försöka få tillräckligt med sömn under natten, eftersom en tupplur inte nödvändigtvis kan kompensera för dålig och kort nattsömn. Dock kan en tupplur på 20-30 minuter förbättra humöret, göra oss mer alerta och höja prestationsförmågan. Den bästa tidpunkten för en tupplur varierar beroende på hur arbetstiden ser ut. Har man ett jobb med kontorstider är man förmodligen i störst behov av en tupplur under eftermiddagen då man ofta kan drabbas av en trötthetsdipp.

Tupplurens fördelar
Det är inte för inte som tuppluren på engelska benämns ”powernap”. Under en tupplur sker en slags återställning av hela systemet så att uppmärksamheten skärps, prestationsförmågan ökar och risken för misstag och olyckor minskar. Den skärpta uppmärksamheten inträder direkt efter tuppluren och varar ett par timmar. Forskning har visat att personer som tar en tupplur på regelbunden basis ofta upplever en lägre grad av stress, samt att risken minskar för sjukdomar i hjärta och kärl. En tupplur kan även ha positiva psykologiska effekter. Att kunna lägga sig och ta en tupplur kan vara en trevlig lyx, samt ett enkelt sätt att få lite avslappning och lugn.

Tupplurens nackdelar

Trots att en tupplur har många fördelar så passar tupplurer inte alla. Vissa har svårt att sova på andra ställen än i sin säng. En tupplur kan leda till att man vaknar omtöcknad och desorienterad, framför allt om man sover längre än 30 minuter. Dock släpper oftast omtöckningen inom en timme. Tupplurer kan även ha en negativ inverkan på den nattliga sömnen. En lång tupplur eller en tupplur alltför sent på dagen kan ha negativa effekter på både längden och kvaliteten på nattsömnen. Därför bör en person som redan har problem med att sova på natten vara lite försiktig med tupplurer.

Håll tuppluren kort

Det har visats att en tupplur på 10-20 minuter resulterade i flest positiva effekter när det gäller minskad trötthet och ökad kognitiv funktion. En tupplur som varar 30 minuter eller längre kan snarare leda till att man känner sig trög och groggy när man vaknar. Å andra sidan kan en längre tupplur förbättra minnet och öka kreativiteten.

Tips för en bra tupplur

Försök att ta din tupplur ungefär vid samma tidpunkt, där den bästa tidpunkten ofta är mitt på eftermiddagen. Var noga med att tuppluren inte blir för lång för att undvika att vakna groggy. Att ställa klockan på 30 minuter eller mindre är en bra idé. Ta helst din tupplur i ett mörkt rum eller använd en ögonmask. Genom att stänga ute ljuset somnar du fortare och sover lite bättre. Eftersom kroppstemperaturen sjunker när vi sover kan det vara bra att ha en filt i närheten att dra över sig.

Tupplur eller koffein?

Koffein, ofta i form av kaffe, är ett alternativ till tuppluren som många använder sig av för att piggna till. Dock har det visat sig att även om koffein har en uppiggande effekt så kan minnesförmågan minska, vilket ökar benägenheten att göra misstag vid utförandet av mer komplexa uppgifter. Då är tuppluren ett bättre alternativ eftersom den både ökar den kognitiva funktionen samtidigt som den är uppiggande.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *